Jak promować sklep internetowy w 2013

Konkurencja na rynku sklepów internetowych, zwłaszcza w 2013 roku staje się coraz bardziej widoczna. Google będące największą wyszukiwarką coraz mocniej eksponuje linki sponsorowane, zmniejszając ekspozycję sklepów nie płacących za promocje. Z drugiej strony, coraz więcej klientów przekonuje się do zakupów w sklepach internetowych, jest świadoma potencjału tych sklepów i traktuje je jak normalne środowisko zakupowe. Z roku na rok, sprzedaż w sklepach internetowych w Polsce i za granicą bije kolejne rekordy i ten rok nie będzie wyjątkowy, co otwiera nowe i liczne możliwości sprzedaży i rozwoju dla właścicieli istniejących oraz nowo otwieranych sklepów internetowych. Aby wykorzystać te możliwości, warto dla własnego sklepu internetowego wdrożyć poniższe wskazówki, zgodne z trendami wyszukiwarek i oczekiwań klientów:

1. Stwórz dynamiczne i interaktywne środowisko, minimalizując czas ładowania sklepu

Internauci, mając do dyspozycji coraz więcej sklepów, stają się również bardziej wybredni, albo po prostu mają oczekiwania, które sklep powinien spełniać. Aby zatrzymać takiego klienta i sprawić aby dokonał on zakupu, warto wprowadzić następujące usprawnienia:

  • Atrakcyjny wygląd: ciekawy szablon sklepu sprawi, że klient potraktuje witrynę jako bardziej prestiżową, lepszą od konkurencji, a tym samym z większym prawdopodobieństwem zdecyduje się na zakupy.
  • Interaktywne elementy: klienci nie korzystają często z możliwości komentowania artykułu dodawania „lajków” i „+1”, czy ocen, ale danie im takiej możliwości wpływa pozytywnie na odbiór sklepu.
  • Zmniejszenie czasu wczytywania: pozwala to zmniejszyć współczynnik odrzuceń internautów zniecierpliwionych czasem wczytywania strony, ale także jest jednym z czynników które już od 2012 roku oficjalnie wpływają na pozycję witryny w Google (choć w niewielkim stopniu). Osiągnąć to można na wiele sposobów, choć umiejętna optymalizacja czasu wczytywania czasem wymagać może zaawansowanych zabiegów technicznych od optymalizacji obrazków, aż do optymalizacji czasu wykonywania skryptów, na przykład nie wymuszania kompilowania modułów w sklepach opartych na szablonach Woocommerce, czy zmiany metod ich cache’owania.
  • Usunięcie zbędnego bałaganu ze strony: niepotrzebne moduły zmniejszając czytelność każdego sklepu, zwiększają czas jego ładowania i odwracają uwagę klienta od zakupu. Sklep który nie jest przeładowany dodatkami, wczytuje się i jest odbierany przez odwiedzających lepiej.
  • Optymalizacja kroków w koszyku: użytkownik powinien podawać najmniejszą niezbędną do zakupu liczbę danych w formularzach w koszyku, a ten cały ostatni etap zakupów powinien być możliwie najbardziej uproszczony. Oczywiście możliwość robienia zakupów bez rejestracji powinna być standardem.

2. Nie zapomnij o Pandzie

Sklepy internetowe są szczególnie podatne na ostatnie zmiany algorytmów Google, określane jako „Panda update”, które wpływają na treść witryny. Zmiany oceniają wysoko strony zawierające oryginalną, niepowtarzalną treść, a więc blogi i portale z artykułami, co może być problemem dla sklepów, które zawierają dużo powielonej treści. Aby sklep nie stracił odwiedzin po ostatnich update’ach, warto wdrożyć następujące zmiany:

  • W miarę możliwości, zwłaszcza jeżeli nie sprzedajesz dużej ilości produktów, nie korzystaj z opisów dostarczonych przez producentów. Tworzą one duplicate content, obecny już w wielu innych sklepach i oceniany negatywnie przez wyszukiwarki. Zamiast tego spróbuj stworzyć unikalne opisy, przy okazji pisząc je tak, aby były zrozumiałe, przejrzyste i nasycone w korzyści dla Twoich klientów.
  • Jeżeli nie możesz zindywidualizować wszystkich tekstów zastanów się, czy nie możesz wyindeksować niektórych podstron, korzystając z pliku robots.txt, żeby zwiększyć wartość strony dla wyszukiwarek.
  • Stwórz bloga sklepu. Jeżeli wyszukiwarki wysoko oceniają treść, warto im ją dostarczyć. Blog z artykułami o Twojej ofercie i produktach pomoże  w pozycjonowaniu sklepu, a do tego dostarczy klientom dodatkowych informacji, które pomogą im podjąć decyzje o zakupie.

3. Nie przesadzaj ze słowami kluczowymi

Jeżeli chcesz wypozycjonować podstronę na słowo kluczowe, zadbaj aby miała ona unikalny i powiązany z nim tematycznie tekst. Metody takie jak nasycenie słowem kluczowym tagów title, description, alt i nienaturalne wewnętrzne linkowanie w 2013 roku już nie działają, a nawet mogą doprowadzić do wyrzucenia podstrony z wyników wyszukiwania. Warto dodać słowo kluczowe w title, ale nie należy z tym przesadzać. Nowe algorytmy skuteczniej analizują treść, aby wskazać czy będzie ona przydatna dla internauty – czytelnika i na tej podstawie oceniają witrynę. Pisz teksty dla internauty, a nie dla robota Google.

4. Przygotuj wersję mobilną sklepu

Szacuje się, że nawet 20 procent sesji zakupowych może odbywać się przy pomocy urządzeń mobilnych – telefonów i tabletów. Jednocześnie większość sklepów nie jest przystosowana do tego środowiska, a zrobienie w nich zakupów przez telefon może być nawet niemożliwe. Badania wskazują także, że użytkownicy urządzeń mobilnych są zamożniejsi od przeciętnych klientów sklepów internetowych, a więc łatwiej jest nakłonić ich do zakupów. Liczba użytkowników urządzeń mobilnych będzie do tego rosła w najbliższych latach, a więc warto o nich zadbać, budując sklep z możliwościami i technologiami takimi jak Responsive.

5. Wykorzystaj Social Media w budowie popularności sklepu

Nie trzeba wiele mówić o możliwościach serwisów Facebook i Google+ w budowaniu wizerunku firmy w Internecie. Jednocześnie sygnały pochodzące z mediów społecznościowych są od tego roku jednym z elementów oceny wiarygodności witryny. Duża liczba lajków sklepu zapewnia nie tylko zaangażowanie użytkowników, ale także potencjał dla wyszukiwarek. Warto także śledzić inne, nowe platformy społecznościowe, np. Pinterest i korzystać z nich w miarę ich rozwoju.

Podsumowując, 2013 rok to wiele wyzwań, ale i ciekawych możliwości w promocji sklepu. Wprowadzając we własnym sklepie najnowsze trendy, możesz skutecznie wyprzedzić konkurencję i zgarnąć jej klientów. Powodzenia!

Przeczytaj także poradnik który przeprowadzi Cię krok po kroku do założenie i prowadzenie własnego sklepu internetowego i własnej firmy. Bez względu na to, czy masz doświadczenie, czy też chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej, możesz łatwo sprzedawać we własnej firmie i w sklepie internetowym. Poradnik „Własny sklep internetowy w 1 dzień” dostępny jest tutaj.