Jak wypozycjonować sklep internetowy - porady

Powiedzmy szczerze – obecność sklepu internetowego w naturalnych wynikach wyszukiwania Google to podstawa prowadzenia takiego biznesu. Dzięki trafnie wypozycjonowanym wyrażeniom skierujesz do swojego sklepu licznych odwiedzających, z których część zostanie przekonwertowana na klientów i dokona zakupów. Sklep wypozycjonowany na właściwe słowa kluczowe przynosi dochód i może się rozwijać nawet przy braku nakładów na reklamę. Obecność w wyszukiwarce może być napędem sklepu internetowego i sprawić, że będzie miało on dobrą sprzedaż. Skuteczne pozycjonowanie nie jest łatwe, ale przy odpowiednim podejściu i wytrwałości, można osiągnąć upragnione pozycje. Podajemy poniżej 6 porad jak skutecznie wypozycjonować swój sklep i sprawić, aby wyprzedził konkurencję.

1. Znaj swoje słowa kluczowe

Dobór słów kluczowych powinien być zawsze pierwszym krokiem przy podjęciu pozycjonowania. Przeanalizuj produkty i kategorie w Twoim sklepie i sprawdź w narzędziu Google AdWords jaką mają wyszukiwalność. Poświęć chwilę na tą analizę, a możesz dzięki niej zaoszczędzić wiele czasu oraz środków przeznaczonych na pozycjonowanie. Sprawdź nie tylko wyszukiwalność słów kluczowych, ale spróbuj także zastanowić się, czy wybrane przez Ciebie słowa kluczowe nie są zbyt konkurencyjne? Jeżeli konkurencyjne sklepy są już na nie mocno wypromowane, nie będzie łatwo Ci zająć upragnionej pierwszej dziesiątki w Google.Być może istnieją słowa kluczowe mniej konkurencyjne i rzadziej wyszukiwane, ale oferujące wyższe współczynniki konwersji, bo precyzyjniej dostosowane do oferty Twojego sklepu? Oceń także marże na produktach w kontekście pozycjonowania – być może najbardziej warto wypozycjonować się na nazwy produktów lub ich kategorii, które przyniosą Tobie największy jednostkowy zysk? Dobrym pomysłem jest przygotowanie zestawienia słów kluczowych w arkuszu kalkulacyjnym, nadanie im priorytetów według ważności dla zysków sklepu, a następnie odpowiednie ich pozycjonowanie.

2. Przygotuj strony docelowe

Typowy sklep internetowy składa się ze strony głównej, podstron kategorii, producentów, produktów, regulaminu i kontaktu. Taka konstrukcja sklepu nie wróży dobrze jego pozycjonowaniu ponieważ kładzie słaby nacisk na treść – tekst na stronie, który jest niezbędny do pozycjonowania. Nawet jeżeli Twój sklep zawiera rozbudowane opisy produktów, to są one najczęściej kopiami z materiałów producenta i składają się z tej samej treści jaką znajdziesz w innych sklepach. Dlatego właśnie warto rozbudować sklep o kilka podstron z treścią, zawierającą porady albo opisy produktów. Dodatkowe artykuły dostępne do przeczytania w sklepie nie tylko pozwolą zaznajomić czytelników ze specyfiką dostępnych produktów, ale także wspomogą pozycjonowanie. Niektóre duże sklepy traktują poważnie treść na stronie, budując dodatkowo blogi firmowe, dołączane do sklepów. Postaraj się, aby artykuły były ciekawe – być może nawet w naturalny sposób internauci będą dzielić się linkami do nich, co pozwoli zdobyć Ci potencjał linkowania.

3. Wykorzystaj pełne możliwości silnika sklepu

Nowoczesne silniki sklepów jak OpenCart, Prestashop albo polski Shoper, posiadają ustawienia i moduły wspomagające SEO. Są to najczęściej możliwości ustawiania własnych tagów title i description dla kategorii i produktów, ale może to być także wsparcie dla wygenerowania mapy strony w formacie .xml, przesyłanej do Google Webmaster Tools, lub łatwy sposób dodania Google Analytics. Zapoznaj się z dokumentacją Twojego oprogramowania sklepowego, lub zapytaj o to firmę która przygotowała dla Ciebie sklep, tak aby uruchomić te możliwości i uzyskać z nich maksimum potencjału wewnętrznej optymalizacji.

4. Zoptymalizuj sklep pod wyrażenia long-tail

Oprócz wybranych słów kluczowych, nazwa każdego pojedynczego produktu może być pozycjonowana! Te wyrażenia long-tail, czyli „długi ogon” są szczegółowe i pojedynczo wyszukiwane mogą także zapewnić Ci duży ruch na stronie. Jeżeli masz ograniczoną liczbę produktów w sklepie – do kilkudziesięciu – maksimum stu, bezwględnie warto je indywidualnie ustawić dla każdego produktu. Zapewni to, że indywidualne podstrony produktów będa lepiej oceniane przez Google. Jeżeli produktów jest niewiele, a ich opisy są powtórzeniem informacji pochodzących od producenta, warto ręcznie je przeredagować. Niepowtarzalna treść jaka w rezultacie powstanie będzie wysoko oceniana przez robota Google i może znaleźć się w wynikach wyszukiwania wyżej nawet od istniejących sklepów o ugruntowanej pozycji. Jeżeli jednak produktów jest tak dużo, że nie masz możliwości zmiany opisu każdego z nich, twój sklep internetowy powienien przynajmniej mieć możliwość automatycznej zmiany produktów

5. Bądź obecny w mediach społecznościowych

Choć korzyści z obecności sklepu internetowego w mediach społecznościowych nie są tak duże jak z pozycjonowania, to jednak warto zaznaczyć swoją obecność w Google+ oraz na Facebooku, ponieważ jest to jeden z sygnałów wiarygodności strony, odczytywany przez roboty Google. Z tego względu, witryna która posiada te profile, jest z nich linkowana, oraz posiada plusy na Google+, częściowo zintegrowanym z wyszukiwarką, może zajmować też wyższe pozycje.

6. Prowadź analitykę internetową

Nawet jeżeli posiadasz już starannie wyselekcjonowane słowa kluczowe, nie ustawaj w analizowaniu sytuacji w wyszukiwarce oraz ruchu na witrynie. Weryfikuj pozycje, sprawdzaj pochodzącą z nich odwiedzalność w Google Analytics, a przede wszystkim, prowadź analizy konwersji. Umożliwią Ci one sprawdzenie, które słowa kluczowe generują najwyższą sprzedaż i przewidzenie, na co jeszcze warto się wypozycjonować. Pozycja Twojego sklepu w wyszukiwarce może dynamicznie się zmieniać, a wraz z tym należy dostosowywać działania marketingowe.

Podsumowanie

Skuteczne pozycjonowanie sklepu jest możliwe, wymaga nakładów wiedzy oraz pracy, ale prawidłowo przeprowadzone, zagwarantuje świetną sprzedaż. A jeżeli chcesz abyśmy pozycjonowali Twój sklep internetowy w wyszukiwarce Google, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą pozycjonowania.

Przeczytaj także poradnik w którym dowiesz się jak pozycjonować i promować sklep w Internecie. Bez względu na to, czy masz doświadczenie, czy też chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej, możesz łatwo sprzedawać we własnej firmie i w sklepie internetowym. Poradnik „Własny sklep internetowy w 1 dzień” dostępny jest tutaj.