Strona internetowa dla architekta – poradnik

Strona internetowa dla architekta

W branży architektonicznej lub podobnych branżach projektowych – na przykład projektowanie wnętrz, firmowa strona internetowa jest absolutnie niezbędna. Pozwala zaprezentować dotychczasowe osiągnięcia, przedstawić ofertę, a przede wszystkim pozwala dotrzeć do siebie wielu klientom którzy poszukiwania architekta najczęściej zaczynają od Internetu. Dobrze skonstruowana strona zapewni stały dopływ zleceń, a także wpływa na prestiż i wizerunek projektanta. Z tego powodu model pozyskiwania klientów biura projektowego można oprzeć w całości o zdobywanie zleceń z pomocą Internetu oraz dzięki poleceniom już pozyskanych klientów. Z tego powodu starannie opracowana strona może stać się niezwykle cennym zasobem firmy projektowej. A o czym należy pamiętać, decydując się na projekt strony?

Funkcjonalność przede wszystkim

Niektórzy architekci mają, częściowo zasłużoną, opinię  artystów, którzy przedkładają niekiedy praktyczną funkcjonalność projektów, w tym projektu witryny, nad efektowną prezentację graficzną, z dynamicznymi animacjami, a nawet muzyką, niekoniecznie zrozumiałymi piktogramami, oraz wizualizacjami które mogą wprowadzać u użytkownika konfuzję. Z tego względu nie należy pozwolić za mocno odpłynąć wyobraźni, tworząc zbyt złożony projekt. W budowie stron obowiązuje zasada „less is more”, co oznacza w tym przypadku, że czysty i funkcjonalny design będzie sprawdzał się najlepiej, jeżeli naszym celem nie jest tylko prezentacja wizji architektonicznej, ale także przyciągnięcie do nas klientów, którzy w zrozumiały dla nich sposób będą skutecznie nawigować po witrynie. Przekładając to na język projektów architektury, strona internetowa powinna być raczej konserwatywnym biurowcem, o schludnie zaplanowanej przestrzeni, a nie jedynym w swoim rodzaju muzeum sztuki współczesnej. Jednocześnie nawet najwięksi architekci wydają się o tym nie wiedzieć. Przykładem może być strona Zahy Hadid, laureatki „architektonicznego Nobla”, jednego z najbardziej utytułowanych architektów na świecie.

Zaha Hadid - strona internetowa

Strona główna biura Zahy Hadid zawiera nachodzące na siebie okienka które należy przesunąć, aby odczytać tekst który się pod nimi znajduje, ułożone najwyraźniej w losowy sposób. Nie ma żadnych stałych punktów nawigacji, a co więcej stronę można przewijać w górę, w dół, w lewo i w prawo. Na środku strony znajduje się przycisk „Enter”, który jak się okazuje, po kliknięciu prowadzi do galerii wymieszanych ze sobą zdjęć, szkiców i projektów.

Łatwa i przejrzysta nawigacja, zrozumiała struktura strony, akcent na najważniejsze dla nas elementy zapewni, że internauci odwiedzający stronę nie zagubią się na niej, co nie doprowadzi do przedwczesnego jej opuszczenia, ale zostaną przeprowadzeni do formularza kontaktowego, aby skontaktować się z biurem projektowym. Przejrzysta struktura, w tym również rezygnacja z elementów Flash i zamiana ich na odpowiedniki przy pomocy bibliotek takich jak jQuery, ułatwia również indeksowanie witryny w wyszukiwarkach, co pozwoli jej osiągnąć wyższe pozycje w Google. Skuteczne pozycjonowanie jest możliwe tylko, jeżeli stronę będą potrafiły odczytywać roboty wyszukiwarek, dla których witryna nie może być zbyt złożona.

Graficzna prezentacja osiągnięć

Biura projektowe dysponują najczęściej wieloma realizacjami, projektami lub zdjęciami z budowy. Warto je wszystkie wykorzystać, aby przedstawić potencjalnym klientom możliwości architekta i doświadczenie w różnych pracach. Jeżeli zdjęć jest dużo – powyżej 50, należy podzielić je na kategorie – np. „projekty”, „realizacje”, „lub „mieszkania”, „budynki użyteczności publicznej”, „biura”. Galeria powinna być częścią Systemu Zarządzania Treścią strony po to, abyśmy mogli samodzielnie i w łatwy sposób ją aktualizować o nowe fotografie. Galeria może zawierać także dokumenty .pdf, na przykład z planami mieszkań. Bardzo ważnym elementem, o którym często zapomina się przy publikowaniu zdjęć, jest opatrzenie ich parametrem ‚alt’ – opisu zdjęcia, stanowiącym instrukcję dla wyszukiwarkich obrazków i ułatwiającym pozycjonowanie strony.

Osiągnięcia projektanta

Co najmniej tak samo ważna jak graficzna prezentacja jest jej treść. Informacje zawarte w witrynie pozwolą potencjalnym klientom dowiedzieć się o nas wszystkiego, czego potrzebują, aby podjąć decyzję o skorzystaniu z naszych usług. Zalecane działy powinny składać się z opisu dotychczasowych osiągnięć – realizacji; informacji o architektach w biurze, w formie krótkiego CV, zawierającego także możliwie dużo informacji o kompetencjach, wykształceniu, kursach i szkoleniach, ewentualnie referencji, oraz specyfikę działalności, opsiującą w czym specjalizuje się biuro. Treść jest również bardzo ważna, jeżeli chodzi o pozycjonowanie i w żadnym wypadku nie należy kopiować tekstów z innych stron, choć może wydawać się to szybką metodą uzupełnienia tekstu. Nie tylko będzie wyglądało to niekorzystnie, ale algorytmy Google ocenią treść strony jako powieloną i przypiszą mniejszą wagę naszej witrynie, obniżając jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

System Zarządzania Treścią

Strony biur projektowych rzadko są statyczne, o niezmiennej treści. Aby strona nie była niezmieniającą się wizytówką, należy zaopatrzyć ją w System Zarządzania Treścią – CMS, który pozwala na samodzielne, szybkie wprowadzanie zmian w witrynie. Warto upewnić się, czy CMS na którym zbudowana będzie strona nie będzie zbyt skomplikowany – albo przeciwnie, zbyt prosty, oraz że umożliwi na swobodną modyfikację treści, zdjęć, a  także danych kontaktowych które mogą ulec zmianie.

Formularz kontaktowy

Strona internetowa jest reklamą biura, a więc powinna również łatwo kierować odwiedzającego do naszej firmy. Należy postarać się o dobrą ekspozycję numeru telefonu, maila i adresu, a bezwględnie ważne jest również zamieszczenie formularza kontaktowego na stronie, który pozwoli klientom na wysłanie zapytania bezpośrednio z poziomu strony. Przy mniej złożonych stronach można nawet osadzić formularz kontaktowy i wyróżniony numer telefonu na każdej podstronie, nie tylko w dziale kontakt. Uzupełnieniem całości może być mapa Google z zaznaczoną lokalizacją firmy, która pozwoli łatwo do nas trafić.

OPCJONALNIE: Konta w serwisach społecznościowych

Jeżeli firma aktywnie wykorzystuje Facebooka, Twitter lub Google+ jako narzędzie komunikacji z klientami, warto zintegrować je ze stroną. Dokonać tego można przez zamieszczenie ikony Facebooka na każdej stronie, lub tzw. modułu like-box, czyli okienka z ikonami internautów, którzy „polubili” nasz profil.

Podsumowując

Strona internetowa dla architekta to niezbędna konieczność dla każdego nowoczesnego biura. Jeżeli poszukują Państwo firmy, która zaprojektuje witrynę, przygotowując kompletny pakiet, wraz z hostingiem domeną, a nawet doradztwem, zapraszamy do kontaktu już teraz.

Menu