Strony internetowe dla pisarzy – poradnik

Strona internetowa dla pisarza

Jeżeli masz już swoją pierwszą książkę lub właśnie ją kończysz, po prostu potrzebujesz strony internetowej, zwłaszcza jeżeli dodatkowo wydajesz ją samodzielnie w formie drukowanej lub e-booka i chcesz zorganizować jej promocję. W końcu gdzie indziej Twoi czytelnicy będą mogli przeczytać o czym piszesz i zainteresować się Twoim talentem literackim? Dobra strona internetowa nie tylko pomoże Ci się wypromować, ale także kontaktować się z czytelnikami, informować o nowych tytułach lub kierować do sklepu, sprzedawać samodzielnie książkę, a nawet przyciągać wydawców. Podsumujmy więc korzyści jakie możesz osiągnąć dzięki własnej stronie internetowej:

  • Zaprezentujesz na niej swoją twórczość, obecne i przyszłe książki oraz starannie wykreujesz swój wizerunek jako autora,
  • Pozwoli Ci być w stałym kontakcie z czytelnikami, poprzez formularz kontaktowy na który fani Twojej twórczości będą mogli przesyłać Ci pytania, oraz poprzez dołączonego do strony bloga pisarza.
  • Połączysz z nią konta w serwisach społecznościowych, na przykład najpopularniejszego Facebooka,
  • Wypromujesz swoją literaturę, przedstawiając ją wydawcom . Jeżeli publikujesz samodzielnie, możesz nawet sprzedawać ją z poziomu strony, umożliwiając zamawianie Twojej książki przez płatności elektroniczne, zupełnie tak jak w sklepach internetowych.

Przejdźmy zatem po kolei po każdym z tych zagadnień w niniejszym poradniku, aby wskazać, co jest niezbędne dla idealnej strony pisarza.

Zaprezentuj dobrze siebie i swoją twórczość

Strona którą zamierzasz stworzyć poświęcona będzie nie tylko Twoim dziełom, ale przede wszystkim Tobie! Dobra prezentacja biografii pisarza, tzw. bio, podobne do tego jakie umieszczane jest na ostatniej stronie okładki książki, pozwoli zaprezentować Twoje atuty, przekazać dlaczego piszesz i co pragniesz zaprezentować czytelnikom. Dobrze napisana strona „O mnie” lub „O autorze” pozwoli Ci przekonać nie tylko czytelników, ale także wydawców. Jeżeli profesjonalnie piszesz, nie będziesz mieć zresztą problemu ze stworzeniem jej treści. Na tej stronie możesz zamieścić także swoje profesjonalne foto. Nie jest to konieczne, ale niektórzy pisarze wolą to zrobić, starając się nawiązać jeszcze lepszą więź z czytelnikami. Następne podstrony poświęć kolejnym książkom, opisując co zawierają i do jakiej grupy docelowej mają trafić.

Świetnym, choć niekonwencjonalnym pomysłem jest zamieszczenie w tym miejscu także dodatków do książek. Jeżeli piszesz literaturę piękną, możesz zamieścić dodatkowe opowiadanie, rozwijające losy bohaterów z książki. Jeżeli z kolei piszesz poradniki, możesz zamieszczać tam dodatkowe materiały, które nie weszły z różnych powodów do książki. Stały dopływ takich ciekawych treści sprawi, że czytelnicy będą co jakiś czas zaglądali na witrynę autora, szukając bezpłatnych dodatków i ciekawostek.

Oczywiście nie zapominaj o dobrym wyglądzie strony. Atrakcyjna graficznie, funkcjonalna witryna przyciągnie czytelników i od początku sprawi wrażenie, że również piszesz na wysokim poziomie. Dopilnuj, aby strona wyglądała dobrze i działała prawidłowo – w przeciwnym wypadku czytelnicy mogą nawet odnieść złe wrażenie.

Bądź w kontakcie z czytelnikami

Każda witryna pisarza powinna być zaopatrzona w formularz kontaktowy, dzięki któremu bezpośrednio z poziomy strony można będzie się skontaktować. Dodatkowo, zwłaszcza jeżeli jesteś aktywnym pisarzem lub pisarką i jeździsz na spotkania autorskie lub po prostu lubisz komunikować się z czytelnikami, znakomitym pomysłem jest dodanie łatwego w obsłudze bloga, na którym zamieścisz zdjęcia i relacje ze spotkań, swoich podróży albo inspiracji. Wystarczy, że taki blog pisarza będzie aktualizowany raz w miesiącu, a już wkrótce pojawią się na nim komentarze czytelników, których łatwiej będzie przekonać do Twojej twórczości.

Oczywiście warto także powiązać konto Facebook ze stroną. Media społecznościowe są atrakcyjną formą promocji (bo któż nie chciałby mieć znanego pisarza wśród znajomych?), a ich dodanie do strony, na przykład w formie widgetu Like Box zapewni Ci stały dopływ fanów.

Ostatnią, najbardziej zaawansowaną formą kontaktu z czytelnikami jest forum dyskusyjne, poświęcone Twojej twórczości. Jeżeli masz już na koncie grono stałych czytelników i co najmniej 3-4 książki, możesz się pokusić o to, aby budować wokół siebie jeszcze bardziej fanatyczną publiczność, osoby dyskutujące o Twoich książkach poprzez forum które możesz moderować, lub którego moderowanie możesz zlecić zaufanemu fanowi. Jest to rozwiązanie popularne szczególnie wśród zagranicznych autorów, których książki zostały przetłumaczone co najmniej na kilka języków.

Wypromuj swoją literaturę

Na stronie internetowej umieść jak najwięcej informacji, które pomogą Ci sprzedać więcej egzemplarzy książek, bo to jest jednym z celów istnienia takiej witryny. Napisz, w jakich księgarniach można kupić Twoją książkę, a także zamieść link lub nawet banner do oficjalnego sklepu wydawnictwa. Twój wydawca będzie bardzo zadowolony z takiej współpracy, a to z kolei zwiększa Twoje szanse na wydawanie kolejnych tytułów. Jeżeli twój przychód w umowie jest przynajmniej częściowo uzależniony od ilości sprzedanych egzemplarzy, pozwoli ci to również po prostu więcej zarobić na książce.

Gdy wydajesz książkę samodzielnie, ma to jeszcze większe znaczenie, ponieważ możesz dokonywać sprzedaży bezpośrednio z poziomu strony internetowej. Możesz wówczas zamieścić łatwy w obsłudze formularz zamówienia, a nawet zainstalować szybkie płatności elektroniczne, takie jak PayU lub Przelewy24. Wpływy ze sprzedaży Twojej książki papierowej lub e-booka będą wpływały w takim przypadku bezpośrednio na Twoje konto.

Podsumowując

Strona internetowa jest absolutnie niezbędna każdemu kto pragnie związać karierę z pisaniem książek. Efektywna prezentacja materiału, szybki kontakt z czytelnikami i możliwość promocji literatury to tylko niektóre z jej zalet. Jeżeli szukasz firmy, która wykona dla Ciebie taką stronę i doradzi, jak najlepiej zbudować witrynę, koniecznie skontaktuj się. W ramach pomocy w budowie strony otrzymasz kompletną witrynę, wraz z domeną, blogiem, a nawet hostingiem – a Ty możesz się poświęcić w całości pisaniu.

Menu